Teosofinen Seura ry

Teosofinen Seura on Helsingin Kruununhaassa päämajaansa pitävä teosofinen yhdistys, joka kuuluu osastona Kansainväliseen Teosofiseen Seuraan sekä 1903 perustettuun Teosofisen Seuran Euroopan Liittoon (EFTS).

Totuuden etsijäin vapaa yhtymä, joka edistää veljeyttä ja pyrkii palvelemaan ihmiskuntaa.

Myös Kreivilän kurssikeskus Matkussa, joka on teosofinen keskus henkiseen virkistäytymiseen ja rentoutumiseen. 1900-luvun alun kartanossa on säilynyt lämmin ja henkevä tunnelma.

Taavi Kassila

Taavi Kassila on elokuvaohjaaja, kirjailija ja joogaopettaja. Hän on tehnyt 50 tv-elokuvaa ja 20 kirjaa, muun muassa matkojensa aikana tapaamistaan uskonnollisista guruista varsinkin Intiassa. Hän on harjoittanut joogaa lapsuudestaan alkaen viettää suuren osan vuodesta opettajansa Äiti Amman luona. Hän kiinnostui jo nuorena henkisyydestä ja alkoi aktiivisen joogaharrastuksen äitinsä opastuksella 11-vuotiaana. Sen jälkeen hän jatkoi joogaopintojaan Suomeen muuttaneen intialaisen joogaopettaja Uttam Soodin ohjauksessa. 18-vuotiaana hän kohtasi Kööpenhaminassa intialaisen joogin Acharya Karunanda Avadhutan, joka vihki hänet meditaatioharjoitukseen, ja siitä lähtien hän on harjoittanut meditaatiota.

1970-luvun lopulla hän toimi Terveyden Viesti -lehden päätoimittajana, tavaten vuosien varrella monia maailman tunnetuimpia henkisiä opettajia, kuten Maharishi Mahesh Yogiin, Jiddu Krishnamurtiin, Sathya Sai Babaan, Punjajihin, Annamalai Swamiin ja monen muun. Vuonna 1993 hän tapasi henkisen opettajansa Äiti Amman ja perusti Forum Humanumin, jossa ovat luennoineet eri uskontojen, psykologian ja filosofian edustajat. Hän oli myös perustamassa Suomen Amma-yhdistystä toimien sen ensimmäisenä puheenjohtajana, minkä jälkeen hänet nimitettiin yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi. Vuonna 1997 hän oli mukana perustamassa Minä Olen -lehteä ja toimi sen ensimmäisenä päätoimittajana.

Taavi Kassila esiintyi 16.10 2021 klo 14.30 virtuaalitapahtuman keskustelupaneelissa “tietoisuuden siivin kohti ykseyttä”.

Suomen Spiritualistinen Seura ry.

Spiritualismi, oppi henkisyydestä, on maailmanlaajuinen elämänkatsomus. Modernin spiritualismin katsotaan saaneen alkunsa Pohjois-Amerikassa vuonna 1848. Suomessa nykymuotoinen toiminta käynnistyi vuonna 1946. Suomessa toimintaa järjestävät yhdistykset. Filosofia tiivistyy seitsemään periaatteeseen. Ytimenä on ajatus elämän jatkumisesta toisilla tasoilla fyysisen kuoleman jälkeen, sillä ihmisen katsotaan olevan fyysisen kehon saanut henki.

Toiminnan tarkoituksena on tukea henkistä kehitystä jokapäiväisessä elämässä auttamalla ihmisiä tiedostamaan henkisyytensä ja sen kehittämismahdollisuudet.

Yhteys toisille tasoille on mahdollinen. Henkisten tasojen läheisyys voidaan kokea rukouksen, hiljentymisen sekä spontaanien tai intuitiivisten kokemusten kautta. Lohdullista sanomaa elämän jatkumisesta tuovat myös herkät, fyysisen ja henkisen maailman välillä kanavana toimivat spiritualistiset meediot.

Toiminnassa keskeistä on meedioiden viestinvälityksen ohella henkiparannus ja jäsenten tukeminen heidän henkisessä kehityksessään jokapäiväisessä elämässä. Tarkoituksena on saada ihmiset tiedostamaan henkisyytensä ja universaalit lainalaisuudet ja toteuttamaan elämäänsä sopusoinnussa niiden kanssa.

Yhdistyksen toimitila Sininen sali, Karjalankatu 2 A II krs, 00520 Helsinki, Alppitalo. Päivystys ja toimisto avoinna keskiviikkoisin klo 16.00 – 18.00 päivystyspuhelin 044 770 0695 (älä jätä viestiä) toimisto avoinna yhdistyksen toimitilassa, Sininen Sali Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen hesaspiri@gmail.com. Vastaamme sähköposteihin maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin.

Suomen Jediyhdistys ry.

Lue myös: TIEDOTE 16.10.2021

Olemme Suomen Jediyhdistys ry Jediakatemia Jedien Ritarikunta. Jedintie on henkinen mestarin tie, joka löytyy joka uskonnosta henkisenä mestarin polkuna, paitsi nykykristinuskosta. Se löytyy mm. gnostilaisuudesta, mutta jedien filosofinen pohja pohjautuu pitkälti buddhalaisuuteen. Kun Jedipadawan valmistuu jeditariksi, hän voi valita mihin hän erikoistuu sage, sentinel, guardian, shadow, gray tai force sentinel. Jedi on ennen kaikkea valonvoiman valtias, väkevä valon kantaja, demoneja voimakkaampi voimassa. Jedillä on alussa noin 22 mystistä kykyä – tietä edetessä Jedimestarin kykyjen määrä lisääntyy, mitä suuremmaksi voimassa kasvat.

Todellisessa maailmassa Jediritari on ennen kaikkea vapaa ehtoinen oikeuden kunnian rauhan harmonian vartija. Real taitona itämainen itsepuolustus taito ja Jedimiekkalu mutta, kun olemme Kentällä eli edustus tehtävässä taitotona on itämainen itsepuolustustaito. Ja mystiset jedi kyvyt Jediritari tunnistaa jediviitatasta logosta sisällä tunikasta logasta ja Jedisaappaista.

Jedin on hyvä tietää jedintielle lähettäessä kun valmistut jediritariksi , ei peruutus vaihtoehtoa oo kerran jedi aina jedi.

Ruusu-Risti ry.

Teosofiseen liikkeeseen tukeutuva Ruusu-Risti perustettiin Helsingissä marraskuun 14. päivänä 1920. Pekka Ervastin perustaman järjestön nimi on suomennos saksalaisesta nimestä Rosen-Kreutz, joka viittaa historialliseen ruusuristiläisyyteen, erääseen länsimaisen okkultismin muotoon.

Järjestön tarkoitus selviää seuraavasta ohjelmasta:

Ruusu-Risti on totuudenetsijäin järjestö, jonka jäsenet tunnustaen kaikkien ihmisten veljeyden katsomatta rotuun, ihonväriin, kansallisuuteen, uskontunnustukseen, yhteiskunnalliseen asemaan, sukupuoleen tai muihin ulkonaisiin rajoituksiin, osoittavat toisilleen mitä suurinta suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä sekä pitävät totuutta korkeampana kaikkia uskontoja.

Ruusu-Risti on vapaan ajattelun pyhäkkö, jonka jäsenet etsivät totuuden ydintä, salaista jumalviisautta, mikä piilee kaikkien aikojen uskonnoissa, mytologioissa sekä filosofisissa ja tieteellisissä järjestelmissä.

Ruusu-Risti on renkaana ihmisten näkymättömässä veljeskunnassa ja sen jäsenet etsivät ikuiseen elämään vievää tietä, joka kasvattaa ja kehittää ihmisessä veljeyden henkeä.

Ruusu-risti on itsenäinen järjestö, ohjelmansa nojalla se kuuluu H.P. Blavatskyn vuonna 1875 alullepanemaan teosofiseen liikkeeseen.

Kirjallisuusseura tukee Ruusu-Ristin työtä kirjallisella alalla. Yhdistys julkaisee Ruusu-Risti -lehteä.

Osoite: Merimiehenkatu 31, 00150 Helsinki

Ruusu on elämän ja ilon, onnen ja rakkauden vertauskuva, jota vastoin risti kuvaa kuolemaa ja kärsimystä, tuskaa ja taakkaa. Elämänymmärryksemme on yksipuolinen, jos se on paljastaan “maallismielinen”, suruton ja huoleton, jos se vain etsii aistillisia nautintoja ja kammolla ajattelee kuolemaa; mutta se on myös yhtä yksipuolinen, jos se pitää maallista elämää surun ja murheen laaksona, vihaa sen viattomia iloja ja vaanii syntiä sen kauneimmissa tunteissa. Edellisessä tapauksessa se pyytää elämän ruusuja, mutta ei elämän okaita, jälkimmäisessä taas se ei tahdo nähdä muuta kuin kuolon ristiä kaikkialla.

Rosenkreutsilainen maailmankatsomus pyrkii yhdistämään kahta äärimmäisyyttä, liittää yhteen ristin ja ruusun, hakee kultaisen keskitien ilon ja surun rajoilta, nousee ilon ja surun yli siihen rauhaan, joka maailman voittaa. Rosenkreutsilaisyys on hengen renessanssia. Se ei kannata katolisen kirkon munkki-askeesia, mutta ei liioin maailmanihmisten materialismia. Se ei etsi iloa eikä pakene kärsimystä, mutta tervehtii molempia elämän luonnollisina antimina.

Esoteerisesti se tulkitsee ruusuristin vertauskuvaa näin: kun ihminen ottaa ristinsä (sekä ulkonaisen että sisäisen kohtalonsa) kantaakseen — ja kantaakseen nurkumatta, jopa ilomielin, silloin ristissä puhkeaa ruusu, rakkauden ruusu, joka tuo rauhan ja autuuden hänen elämäänsä. Ruusu on silloin muodostunut hänen sydänverestään. Ja veri on Kristuksen verta, joka on vuotanut hänen sydämestään, kun risti miekkana on pistetty siihen.

Pekka Ervast, Ruusu-Risti 1921