Järjestön toimintamuotoja

Rajatiedon Yhteistyö ry on aatteellisesti, uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton rajatiedon järjestöjen, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden yhteenliittymä (ks. keskeisimpiä tavoitteita). Toiminta-ajatuksenamme on kartoittaa inhimillisen tiedon raja-aluetta, sen piirissä toimivia aatteita ja virtauksia sekä edistää alan yhteisöjen ja ihmisten välistä yhteistyötä ja jakaa asiallista informaatiota. Yhdistyksen tarkempi määrittely löytyy yhdistyksen säännöistä. Tiedustelut ja yhteydenotot044 9792544 (ke – pe 12-18 | la 12-14).

Rajatiedon Yhteistyö ry on vuodesta 1983 lähtien järjestänyt vuosittain (vuosia 2020-2021 lukuun ottamatta) Helsingissä Hengen ja Tiedon messuja, joissa esitellään poikkileikkaus koko rajatiedon kentästä. Hengen ja Tiedon messut ovat Suomen vanhimmat ja monipuolisimmat rajatiedon ja henkisen alan messut. Messuvieraita on viime vuosina ollut noin 3000-3500 ja näytteilleasettajia parhaimmillaan yli 200. Messut järjestetään lokakuussa Helsingin Suomalaisella Yhteiskoululla (Isonnevantie 8, Hki).

Oman messuosaston voi vuokrata verkkokaupastamme. Yhdistyksen jäsenet saavat pöytäpaikkojen, luokkatilojen ja ohjelma-aikojen hinnoista 15% alennuksen. Myös lipun hinnasta jäsenet saavat alennusta itselle ja seuralaiselle.

Hengen ja Tiedon messuja on järjestetty Helsingin lisäksi aiemmin Imatralla ja Tampereella. Valtakunnallisten messujen ohella yhdistys järjestää pienempiä tapahtumia yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa.

Rajatiedon auttava puhelin on perustettu auttamaan ihmisiä, jotka ovat rajatiedon alueelle kuuluvien asioiden vuoksi joutuneet kokemaan neuvottomuutta, pelkoa, ahdistusta tai pahimmassa tapauksessa joutuneet kriisiin. Tällaista voi sattua, jos tapahtumat ja ilmiöt ovat liian vaikeasti tulkittavissa kokijan kannalta tai jos hänellä ei ole minkäänlaista selitysmallia kokemalleen aikaisemmasta kokemuspiiristään.

Auttava puhelin palvelee torstaisin ja sunnuntaisin klo 18.00 – 22.00 numerossa 040 913 1038Puhelimeen vastaavat koulutetut päivystäjät, puhelut maksavat normaalin puhelumaksun verran. Auttavan puhelimen auttajakoulutuksia pyritään järjestämään muutaman vuoden välein, uusien vapaaehtoisten kouluttamiseksi.

Vuodesta 1993 lähtien Rajatiedon Yhteistyö ry on jakanut stipendejä lähtien rajatiedon tutkimus- ja kehittämistoimintaa varten. Vuosittain stipendihakemuksia on jätetty muutamia. Stipendejä ovat voineet hakea sekä yksityishenkilöt että yhteisöt. Yhteensä stipendejä on jaettu noin 55.000€ arvosta, yli 70 eri hakijalle.

Rajatiedon erikoiskirjasto on palvellut esoteriasta, paranormaalista ja henkisyydestä kiinnostunutta yleisöä vuodesta 1995 lähtien, jolloin se toimi osana yhdistyksen ylläpitämää Rajatiedon keskusta Helsingin keskustassa. Kirjaston kokoelmissa on nykyisin yli 3000 julkaisua, joita voivat lainata muutkin kuin yhdistyksen jäsenet pientä asiakas-/panttimaksua vastaan. Kirjasto on avoinna ke-pe 12-18 & la 12-14, sekä yhdistyksen järjestämien yleisötilaisuuksien yhteydessä.

Rajatiedon Yhteistyö ry:n ylläpitämissä StudioRajatiedon tiloissa Helsingin Malminkartanossa (Luutnantinpolku 7) järjestetään pienimuotoisia tapahtumia, kuten luentoja, kursseja ja seminaareja. Tiloissa kuvataan osa Rajatieto TV:n ohjelmatuotannosta. Huhtikuusta 2018 tiloissa on järjestetty torstaisin klo 18 kirjallisuuspiirejä, osana tiloissa palvelevan Rajatiedon erikoiskirjaston toimintaa. StudioRajatiedon yhteydessä sijaitsee myös yhdistyksen toimisto, joka palvelee kirjaston aukioloaikoina Hengen ja Tiedon messujen asiakkaita, tilavuokraajia, yhdistyksen jäseniä ja muita rajatiedosta kiinnostuneita sekä myy kirjaston poistokirjallisuutta.

Tiloja voi vuokrata yksityistilaisuuksiin, yleisökokoontumisiin sekä hoitoihin ja tulkintoihin. Jäsenet voivat vuokrata tiloja puoleen hintaan, maksuttomiin tapahtumiin jäsenet voivat saada tilat käyttöön ilmaiseksi. Tiloissa on käytettävissä lautapelejä, hoitopöytä, sermi, kokouspöytä, 2 pikkupöytää, 30 kappaletta tuoleja, ulkomainosteline, projektori, äänentoistolaitteisto, mikrofoneja, hierontapöytä, joogamattoja ja astioita, sekä kokoustilan lisäksi keittiö ja WC.

Julkaisutoiminta

Yhdistys julkaisee laaja-alaista rajatiedon julkaisua ÄÄRETÖN-lehteä, joka ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Lehteä voit lukea ilmaiseksi Issuu-palvelussa, josta voit halutessasi ladata irtonumeroita päätteellesi luettavaksi ja tulostettavaksi. Painettuja lehtiä pääset lukemaan Rajatiedon erikoiskirjaston lukusalissa. Postituslistamme kautta saat aina heti uusimman Ääretön -digilehden luettavaksesi.

Painetun lehden tilaaminen onnistuu verkkokauppamme kautta. Yksittäisiä irtonumeroita voi ostaa toimistoltamme, Unio Mystica -kirjakaupasta (Yrjönkatu 8, 00120 Helsinki) tai Hengen ja Tiedon messuilta Rajatiedon Yhteistyön pisteestä. Jäsenet saavat 40% alennuksen lehden normaalihinnasta.

Lisäksi yhdistys julkaisee vuosittain messulehden Hengen ja tiedon messuille ja kustantaa satunnaisesti myös alan kirjallisuutta. Yhdistys on julkaissut mm. on 84-sivuisen kirjasen “Näkökulmia rajatiedon asioihin”, jonka kokosi Rajatiedon auttavan puhelimen päivystäjien muodostama työryhmä.

Viime vuosina yhdistys on panostanut runsaasti kotisivujen kehittämiseen sekä läsnäoloon sosiaalisessa mediassa. Yhdistyksen kotisivuista kehitetään nykyaikaista viestintäalustaa sekä virtuaalista yhteisöpalvelua yhdistyksen jäsenille ja kaikille rajatiedosta kiinnostuneille, joka toimii luontevasti yhdessä sosiaalisen median palveluiden kanssa. Aiemmin yhdistys ylläpiti laajaa, vuonna 2002 perustettua rajatiedon hakupalvelua ja linkkipalvelua, jonka internetportaali on edelleen käytettävissä. Ennen nykyistä domain-osoitetta, yhdistys toimi osoitteessa rajatiedonyhteistyo.fi ja saunalahti.fi/~rajatied (tai sci.fi/~rajatied).

Seuraa sivujamme sosiaalisessa mediassa:

Seuraa sivujamme sosiaalisessa mediassa: