Rajatiedon Yhteistyö ry

Avoinna: Ke-pe 12-18, la 12-14 (messut 15.-16.10 10-18)

Yhteyshenkilö: Ari-Pekka Hyrkäs

Hengen ja Tiedon messut järjestetään 15.-16. lokakuuta 2022 Helsingin Suomalaisella Yhteiskoululla (Isonnevantie 8, Hki). Messut järjestää Rajatiedon Yhteistyö ry. Jos messut eivät ole ennalta tutut, alla olevista linkeistä löydät kattavasti tietoja Rajatiedon Yhteistyöstä, messutapahtumastamme sekä muusta toiminnastamme. Tämä virtuaalinen infopiste on osa näytteilleasettajagalleriaksi nimettyä kokonaisuutta, jonka avulla vieraamme voivat tutkia helposti vuoden 2022 messuosastojen tarjontaa ja löytää etsimänsä. Myös virtuaaliset näytteilleasettajat ovat tervetulleita mukaan, yhdessä voimme olla mukana luomassa monipuolisinta ja kattavinta hakemistoa rajatiedon alueen toiminnasta!

Alempaa voit lukea tietoja ja ohjeita, joita virtuaalinen infopisteemme tarjoaa Sinulle voidaksesi hyödyntää näytteilleasettajagalleriaa messuosastojen tarjonnan tutkimiseen tai muokataksesi oman messuosastosi sivua (koekäytössä oleva ominaisuus). Voit tutustua tältä sivulta myös rajatietoa koskeviin asiasanoihin. Näytteilleasettajaksi ilmoittautumisesta ja näytteilleasettajagalleriaan liittymisestä löytyy lisätietoja toisaalta verkkosivuiltamme. Asiakaspalvelun saat kiinni messutoimistosta.

Mikä on näytteilleasettajagalleria?

Hengen ja Tiedon messujen näytteilleasettajagalleria pyrkii kokoamaan yhteen helppohakuiseen muotoon rajatiedon alueen toimijoita, koskipa esittely fyysisiltä messuilta löytyvää messuosastoa tai pelkästään verkosta löytyvää olevaa virtuaalista messuosastoa. Muiden messujulkaisujen tavoin se on avoimesti luettavissa ympäri vuoden. Näytteilleasettajagalleriasta löytyvien virtuaalisten messuosastojen sivut sisältävät ainutlaatuisen monipuolista ja kattavaa tietoa alan toimijoista, jonka tarjoamassa konseptissa yhtenä inspiraation lähteenä sivujen rakentamisessa ovat toimineet vuosina 1983-2002 julkaistut legendaariset messuoppaat. Jos olet näytteilleasettaja, alempaa sivulta löydät ohjeet oman virtuaalisen messuosaston sisällön luomiseen ja hoitamiseen liittyen.

Jokaisen virtuaalisen messuosaston sivut sisältävät näytteilleasettajan nimen tai nimet (myös mahdolliset lyhenteet) sekä kuvauksen messuosastoon liittyvästä toiminnasta ja tarjonnasta. Kuvaus voi olla verrattain lyhyt tiivistelmä tai laajempi kattaus tietoa näytteilleasettajasta ja kuvauksessa voi olla tekstin lisäksi näytteilleasettajan valitsemaa kuvitusta, videoita, tekstilaatikoita, painikkeita ja muita elementtejä messuosastolle ominaisella tavalla järjestettynä. Monilla messuosastoilla on myös näkyvillä taustatietoja kuten aukioloajat, yhteyshenkilö, postiosoite, puhelinnumero(t), sähköpostiosoite, julkaisuja sekä kattojärjestö tai muu yhteistyöelin. Messuosaston linkit sisältävät usein varsinaisten verkkosivujen lisäksi verkkokaupan WWW-osoitteen ja näytteilleasettajan sosiaalisen median sivuja.

Jokaiselta virtuaalisen messuosaston sivulta löydät lisäksi vaihtelevassa määrin erilaisia niiden luokitteluun käytettäviä hakutermejä ja -lukuja, hakemisto-otsakkeita sekä muita tunnisteita, jotka muodostavat kukin sivuillamme oman taksonomiansa. Nämä tunnisteet eli tägit helpottavat aineiston hakua, sillä kutakin yksittäistä tägiä klikkaamalla pääset luetteloon, jossa näet kaikki näytteilleasettajat, jotka on merkitty kyseisellä tägillä. Jokaisten tägien pääsivulta pääset tarkastelemaan kaikkia kyseistä asiaa koskevaa tägiä.

Yhtenä täginä sivuilla ovat esimerkiksi perustamisvuodet eli näytteilleasettajan messuosaston sivuilla olevaa perustamisvuotta klikkaamalla pääset sivulle, josta näet kaikki samana vuonna perustetut näytteilleasettajat (jotka ovat ilmoittaneet tämän perustamisvuoden) – perustamisvuosien pääsivulta saat näkyville luettelon, josta voit klikata mitä tahansa käytössä olevaa perustamisvuotta. Perustamisvuosien rinnalla voi näytteilleasettaja käyttää myös virallista rekisteröintivuotta, jos sillä on heille merkitystä.

Tärkeimmät tägit ovat messuosaston tarjontaa kuvaavia ja määrittäviä asiasanoja, joiden määrä vaihtelee noin kymmenen ja jopa sadan välillä toiminnan sekä sitä koskevan aihepiirin laajuudesta riippuen. Lisäksi messuosastoja voi tarkastella järjestettynä kielitaidon/asiointikielien, toimialueen tai eri toimialojen mukaan. Messupaikalla palvelevia näytteilleasettajia voi hakea myös messuosaston numeron tai tunnuksen perusteella tai mahdollisen ohjelmanumeron esitystilan perusteella. Myös tarjolla olevia maksutapoja on tulossa yhdeksi tällaiseksi tägisi.

Rajatiedon Yhteistyö ry voi luoda messuosastoista erilaisia luetteloita, jotka ovat esimerkiksi aakkosellisessa järjestyksessä nimen, tietyn hakutermin tai muun kuvailutiedon alkukirjaimen mukaan. Luettelot voivat sisältää saman näytteilleasettajan tiedot myös useampaan kertaan, jos siinä ovat mukana myös kyseisen kuvailutiedon vaihtoehtoiset kirjoitusasut tai jopa vieraskieliset nimet.

Kuvailuissa esiintyviä sanoja voi hakea kätevästi vapaamuotoisilla hakutermeillä sivustomme hakuominaisuutta käyttämällä. Sisältöjen esittämisessä käytettäviä hierarkisia rakenteita, hakuominaisuuksia, hakutermejä sekä yhteenvetosivuja hiotaan ja kehitetään kaiken aikaa – myös edistyneitä hakuominaisuuksia on tulossa käyttöön. Aineiston esitystavoissa pyritään huomioimaan tasapuolisesti asiakkaidemme tarpeet, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus.

Opastus messuosastojen hakemiseen

Haun käyttäminen messuosastojen etsimiseen: Hakulaatikon löydät sivun otsikkopalkista (ylävalikon alapuolelta) jos käytät sivuja tietokoneella. Mobiiliversiossa hakupalkki voi olla piilotettuna ja tulla näkyville vain suurennuslasi-symbolia klikkaamalla. Haulla pystyt etsimään artikkelin otsikon ja runkotekstin sisältöjä.

Tägien käyttäminen messuosastojen tarkastelemiseen: Virtuaaliset messuosastot käyttävät sisältöjensä luokittelemiseen taksonomioita, joihin kuuluvat asiasanat, toimiala tai toimialat, messuosasto numero tai tunnus, esityspaikka messulla, maksutapa, perustamisvuosi tai -vuodet, rekisteröimisvuosi sekä kielitaito. Niihin kuuluvia tägejä klikkaamalla pääsee tarkastelemaan hakemistoa, jossa messuosastot ovat näkyvillä luokiteltuna juuri klikkaamasi asiasanan, toimialan, messuosaston sijainnin, mahdollisten ohjelmanumeroiden esityspaikan, perustamisvuoden, rekisteröimisvuoden, maksutavan tai kielen perusteella (esim. toimialaa klikkaamalla pääsee sivulle, josta näkyvät muut saman toimialan ilmoittaneet messuosastot ja josta voi hakea muiden toimialojen messuosastoja).

Lisäksi joitakin kuvaukseen kuuluvia sisältöjä kuten mahdollista sivuille sisällytettyä videoesittelyä voi hakea parhaiten Googlen kaltaisten hakupalveluden avulla. Esimerkiksi käänteisellä kuvahaulla voit hakea sivun kansikuvaa tai muuta kuvitusta. Näytteilleasettajagalleriaan tulossa olevat edistyneet hakuominaisuudet soveltuvat puolestaan parhaiten alaotsikon, aukioloajat, yhteyshenkilön, postiosoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen, verkkosivujen tai verkkokaupan linkin sekä sosiaalisen median, mainoslauseen, julkaisuluettelon, tai suositusten kaltaisten sisältöjen hakemiseen.

Virtuaalisen messuosaston luominen ja päivittäminen

Hengen ja Tiedon messujen näytteilleasettajagallerian sisältämät virtuaalisten messuosastojen kuvaukset täydentävät fyysisten messujen tarjontaa. Virtuaalisten messuosastojen sivut ovat mahdollisuuksiltaan huomattavasti laajempia kuin aiempi messulehdessä ja verkkosivuilla julkaistu näytteilleasettajaluettelon kuvaus.

Olemme julkaisseet sivuillamme ohjeet messujen ilmoitusaineiston lähettämiseksi, jotka kattavat niin messulehdessä kuin näytteilleasettajagalleriassakin ja muualla verkossa julkaistavat sisällöt. Seuraamalla näitä ohjeita helpotatte Hengen ja Tiedon messujen messuorganisaation työtä näiden messujulkaisujen toimittamisessa. Suosittelemme vahvasti hoitamaan tietojen lähettämisen tietokoneella tai tabletilla. Ohjeet käyvät läpi ilmoitusaineiston lähettämisen yksityiskohtaisesti kohta kohdalta – voitte ystävällisesti tutustua vain niihin kohtiin, jotka koskettavat teidän messuosastoanne.

Virtuaalisen messuosaston kuvauksen perustiedot sisältävät messuosaston nimen, yhteystiedot ja www-osoitteen, jotka julkaistaan myös messulehdessä. Kuvauksen introna käytetään noin 10 sanan pituista lyhyttä messulehden esittelyä, joka ei näy varsinaisella messuosaston sivulla, mutta joka voidaan esittää yhdessä messuosaston kansikuvan erilaisissa luetteloissa ja yhteenvedoissa muualla verkkosivuillamme. Perustiedot sisältävät lisäksi alaotsikon sekä mahdollisen kattojärjestön ja yhteyshenkilön nimen, jotka voidaan julkaista myös messulehdessä osana laajennettua ilmoitusta. Perustietojen varsinainen runkoteksti sisältää mahdollisen ingressin sekä maksimissaan noin 6500 merkin esittelyartikkelin, johon voidaan asetella erilaisia tekstilaatikkoja. Esittelyn alle on mahdollista sijoittaa myös julkaisuluettelo sekä esittelyvideo.

Erilaisia näytteilleasettajaluetteloita ja kävijöiden omia hakuja varten voit käyttää kuvauksen luokittelemiseen asiasanoa, toimialoja, messuosaston numeroita tai tunnuksia, mahdollista esityspaikkaa messulla, perustamisvuotta tai -vuosia sekä kielitaitoa, joita klikkaamalla kävijä pääsee tarkastelemaan hakemistoa, josta löytyy muita samalla tavalla tägättyjä virtuaalisia messuosastoja.

Perustietojen ja luokitteluun käytettävien tunnisteiden lisäksi kuvaus voi sisältää kansikuvan, alaotsikon, aukioloajat, sosiaalisen median linkit, verkkokaupan linkin, kattojärjestön linkillä sekä suosituksia tai siteerauksia. Kuvauksen alle on mahdollista saada myös postituslistan liittymislomake erillistä lisämaksua vastaan.

Tarvitsemme lisäksi virtuaalisen messuosaston kansikuvaa varten värillisen valokuvan, joka esittää logoanne tai soveltuu muutoin otsikkokuvaksi eri yhteyksiin. Otsikkokuva/logo näkyy kävijälle julkaisuissamme pääsääntöisesti melko pienikokoisena, joten on kuvan valinnassa hyvä huomioida, etteivät pienet yksityiskohdat välttämättä siitä erotu. Kuvan tulisi olla mahdollisimman hyvällä resoluutiolla (suositus 300 dpi) ja mielellään leveyssuunnassa hieman suurempi kuin korkeussuunnassa (400×600-700px). Verkkosivuilla kuvan reunoista saattaa rajautua sisältöä pois osalle kävijöistä, jos logonne on kovin neliömäinen tai sitä kapeampi, joten toivoisimme teidän tarvittaessa valmiiksi leventävän kuvan sisältöä tyhjillä reunamarginaaleilla.

Näytteilleasettajagalleriaan on kehitteillä mahdollisuus muokata verkkokaupan käyttäjätunnusten avulla oman messuosaston sivun tietoja, jotka menevät ylläpidon hyväksyttäväksi ennen muutosten julkaisemista. Jotta messuosaston tiedot olisivat mahdollisimman helposti sitä tai senkaltaista tarjontaa etsivien asiakkaiden löydettävissä näytteilleasettajagalleriasta tehtävän tiedonhaun yhteydessä, on tärkeää että messuosaston kuvauksen tiedot ovat mahdollisimman kattavasti ja täsmällisesti. Kuvauksen tulee myös sisältää tiedot mahdollisella fyysisellä messuosastolla tapahtuvasta toiminnasta.

Saat oman virtuaalisen messuosastosi näytteilleasettajagalleriaan varaamalla Hengen ja Tiedon messujen messupaikan itsellesi tai ostamalla ilmoituskampanjan.

Lue tästä tarkempia ohjeita näytteilleasettajagallerian ilmoitusaineiston lähettämiseksi

Kehystetyllä messuosaston esittelyllä voit heijastella omaa olemustasi ja toimintaasi juuri sinulle resonoivaan tyyliin. Sivut on myös optimoitu erikseen mobiilinäkymälle. Fonttien kokoa ja väriä, kuvauksen tekstien taustaa ja sijoitteluja sekä muuta ulkoasua on mahdollista editoida monipuolisesti. Yleiskuvauksen yhteyteen voi upottaa lisäkuvia ja -videoita, taulukoita, listoja, lainauksia ja nostoja, tekstisarakkeita sekä esimerkiksi sosiaalisen median painikkeita ja sivulle upotettuja verkkojulkaisujen sisältöjä.

Esimerkkejä kuvaustekstin ulkoasun luomiseen

KUVAUKSEN ALKUUN KANNATTAA LIITTÄÄ LYHYT INGRESSITEKSTI VAHVENNETULLA FONTILLA, JOSTA ILMENEVÄT LYHYESTI TÄRKEIMMÄT TIEDOT
TYHJIEN ALUEIDEN VÄLTTÄMISEKSI ESITTELYTEKSTIN OLISI HYVÄ OLLA MUUTAMAA SANAA TAI LAUSETTA PIDEMPI – SITÄ KATTAVAMPI, MITÄ ENEMMÄN KUVAILUUN ON KÄYTETTY REUNAPALKISSA JULKAISTAVIA ASIASANOJA
MESSUOSASTON KUVAUKSESSA ON HYVÄ KÄYTTÄÄ KUVITUSTA, YKSINKERTAISIN TAPA ON LIITTÄÄ TEKSTIIN KOKOLEVEÄ KUVA
KUVAN MITTASUHTEET ON TÄRKEÄ ASETTAA OIKEIN, JOTTA SE ASETTUU HYVIN HALUTTUUN KOHTAAN NIIN KANNETTAVALLA KUIN MOBIILINÄKYMÄSSÄ – HELPOIMPIA OVAT TÄLTÄ KANNALTA LEVEÄT KUVAT KUTEN BANNERIT
TOINEN TAPA KÄYTTÄÄ KUVAUKSEN YHTEYDESSÄ KUVITUSTA ON LIITTÄÄ KUVASARAKE TEKSTIN TAI TEKSTIN OSAN (ESIM. INGRESSIN) RINNALLE- HUOMAATHAN ETTÄ RESPONSIIVISESSA MOBIILINÄKYMÄSSÄ SARAKKEET NÄKYVÄT PERÄKKÄIN
VOIT KÄYTTÄÄ KUVASARAKKEITA ESIMERKIKSI PIKKUMAINOKSIIN
KUVITUKSENA VOI KÄYTTÄÄ MYÖS KUVAGALLERIAA ELI USEIDEN KUVIEN KOKOELMIA
VOIMME TARVITTAESSA LISÄTÄ MYÖS NÄKYMÄN VIDEOKANAVASTASI SIVUN YHTEYTEEN
TEKSTIN VOI MYÖS JAKAA SARAKKEISIIN JA TEKSTIN TAUSTALLE VOI LIITTÄÄ SIVUN TAUSTAVÄRISTÄ TOISEEN VÄRIIN LIUKUVAN TAUSTAVÄRIN (TAI EROTTUVAMMAN TAUSTAVÄRIN, JOS HALUAT TEHDÄ TEKSTISTÄ LAATIKON)
TEKSTIKAPPALEISTA JA SARAKKEISTA VOI TEHDÄ MYÖS LAATIKOITA KÄYTTÄMÄLLÄ JOKAISELLE SARAKKEELLE OMAA TAUSTAVÄRITYSTÄ (LIUKUVAA TAI YKSIVÄRISTÄ)
SARAKKEET SISÄLTÄVÄLLE KAPPALEELLE JA YKSITTÄISELLE SARAKKEELLE VOI LUODA SAMANAIKAISESTI ERILLISET TAUSTAT LIUKUVALLA TAI YKSIVÄRISELLÄ TAUSTAVÄRILLÄ
LEIPÄTEKSTIN YHTEYTEEN VOI LISÄTÄ MYÖS MYÖS TAULUKKOJA
VERKKOJULKAISUJEN UPOTTAMINEN SIVUNÄKYMÄÄN ON HELPPOA, OHJEITA SISÄLTÖJEN UPOTTAMISEEN LÖYTYY USEIMMILTA ALUSTOILTA
TEKSTIÄ VOI KOROSTAA MONIN TAVOIN, ERITYISESTI LUOMALLA SITEERAUKSIA JA NOSTOJA – JOS ASIASANAPALKISSA OLETUKSENA OLEVAT SOSIAALISEN MEDIAN PAINIKKEET EIVÄ RIITÄ, VOIT MYÖS LUODA KÄTEVÄSTI ERILLISIÄ PAINKKEITA TEKSTIOSION YHTEYTEEN
TEKSTIN LIITETTÄVIÄ KUVIA, KUVAGALLERIOITA, SARAKKEITA, KUVASARAKKEITA, PAINIKKEITA JA LAINAUKSIA LÖYDÄT VASEMMASTA LAIDASTA AVAUTUVASTA TYÖKALUPAKISTA SAATUASI VALTUUDET TEHDÄ SIVULLESI OMIA MUOKKAUKSIA

Yleisimpiä asiasanoja messuosastojen löytämiseen

elinkeinonharjoittajat
auttaminen
tiedotus
hoitomenetelmät
henkiset tapahtumat
kurssit
neuvonta
tuotteet
julkaisut
kirjallisuus
henkinen kasvu
henkisyys
Helsinki
luennot
energiahoidot
mietiskely
Kirjat
ajanvaraus
tulkinta
tietoisuus
selvänäkö
hyvinvointipalvelut
yritykset
parantajat
verkkokauppa
luennoitsijat
selvänäkijät
hyvinvointi
osakeyhtiöt
meediot
blogit
järjestöt
käsityöt
kirjailijat
puhelinpalvelut
chakrat
hyvinvointiyritykset
verkko-opetus
henkimaailma
kustantajat
energia (esoteria)
työpajat
käsintehdyt tuotteet
vähittäiskauppa
elämäntaito
tarot
terveys
voimaantuminen
kouluttajat
rentoutus

tallenteet
korut
rakkaus
kanavointi (spiritualismi)
itsehoito
Enkelit
kokoustilat
henkiset harjoitteet
henkioppaat
sielu
organisaatiot
itsetuntemus
reiki
luonnontuotteet
itsekasvatus
paranormaalit ilmiöt
taiteilijat
mielenrauha
luennat
Espoo
kivituotteet
uskonnollinen kirjallisuus
henkiset lahjat
tapahtumat
vaihtoehtolääkintä
taideteokset
esoterismi
karma
harmonia
henkinen tasapaino
elämänmuutokset
myymälät
rajatieto
luontaishoito
korkeampi tietoisuus
jooga
astrologia
videoblogit
holistinen terveys
Taide
aikakauslehdet
seanssit
ykseys
ennustukset
ennustuskortit
kivet
henget
tietoinen läsnäolo
henkiset lehdet
luonto

Julkaisuja: Ääretön-lehti, Valo Saikku: Rajatietoa (1998), Näkökulmia rajatiedon asioihin (2008)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Loading
0

Your Cart